מה זה אולטרסאונד גניקולוגי?

יש הרבה בדיקות שנשים צריכות לעבור כאשר הן מדווחות על כאבי מחזור חזקים. אחת הבדיקות האלו היא בדיקת אולטרסאונד גניקולוגי. בדיקה זו היא בדיקה פולשנית שמכניסים בה מכשיר אולטרסאונד לתוך איבר המין של האישה על מנת לראות אותו מבפנים ולסרוק אותו באופן שלא ניתן לעשות בבדיקה "רגילה" אצל רופא נשים. 

מתי יש לבצע בדיקת אולטרסאונד גניקולוגי?

יש בצע בדיקת אולטרסאונד גניקולוגי במגוון רחב של מצבים רפואיים כמו:

  • בחשד לגידול סרטני
  • בחשד למחלות מין
  • בחשד לקשיים שונים או בעיות שונות בפוריות
  • כאשר האישה מדווחת על כאבים עזים או דימום עז בזמן המחזור
  • בזמן היריון
  • לאחר לידה

בכל אחד ממצבים אלו בדיקה זו יכולה ללמד את הרופא מידע שלא ניתן להשיג בדרך אחרת. הבדיקה עצמה מלווה בחוסר נוחות והיא לא נעימה – אך הכרחי לעבור אותה על מנת לשלול מחלות שונות ומצבים רפואיים שונים ועל מנת לקבל את הטיפול המתאים והטוב ביותר.

למה חשוב להקפיד ללכת לגניקולוג פעם בשנה לפחות?

כל אישה חייבת להקפיד ללכת לגניקולוג פעם בשנה לפחות (במידה והיא לא סובלת מבעיה שמצריכה יותר מביקור אחד בשנה). בדיקה אצל גניקולוג פעם בשנה היא בדיקה שגרתית בה מבצעים בדיקת פאפ והרופא מוודא שהכול תקין בבריאות ופוריות האישה. במקרים של ממצאים חריגים בבדיקה השגרתית או כאשר האישה מדווחת על כאבים או מצבים שונים (כמו למשל דימום חזק או דימום שלא בזמן המחזור) רופא הנשים יכול להמליץ על ביצוע בדיקות נוספות לשם המשך הבירור והאבחנה הרפואית. אחת מבדיקות ההמשך שהרופא יכול להמליץ עליהן היא בדיקת אולטרסאונד גניקולוגי.

מאיזה גיל צריך להתחיל ללכת לרופא נשים?

השאלה מתי צריך להתחיל ללכת לרופא נשים היא שאלה מורכבת. בעקרון ברגע שנערה מקבלת מחזור (וסת) היא נחשבת לאישה והיא צריכה להתחיל ללכת לרופא נשים. המחזור עצמו אינו סיבה ללכת לרופא נשים. רק במקרים של דימום ארוך, אי הגעה של המחזור או כאבים עזים במהלכו יש ללכת לרופא נשים. רוב הנשים\נערות מתחילות ללכת לרופא נשים כאשר הן רוצות להתחיל לקיים יחסי מין והן רוצות אמצעי מניעה. מרגע שאישה מקיימת יחסי מין חשוב שהיא תלך לפחות פעם בשנה לבדיקה אצל רופא נשים.